Sunday, January 15, 2012

Hati hati membeli barang kemas


Kepada anda  yang suka membeli barang kemas sama ada di kedai kedai emas atau dari online, ada  satu  perkara yang peru diperhatikan iaitu ketulinan barang kemas tersebut.


Sebagai contoh, kita telah membeli seutas gelang tangan berketulinan 916, yang memang ada cop 916 di bahagian cangkuknya,tapi  bila kita bawa barang kemas tersebut untuk urusan Arrahnu(pajak gadai islam sbg contoh di Agrobank), bacaan densimeter  tak dapat baca 916 sebaliknya lebih rendah dari 916..

JAWAPANNYA:

Berkemungkinan emas yg dibeli tu adalah emas tarik atau nama manjanya "refine gold".
Sebaga ilustrasi gambar di atas,emas yg betul betul 916 adalah di bahagian cangkuk itu sahaja (anak panah merah).body tu emas yg mutunya bawah dari 916.

Sebab tu pernah tak jmpa cop 916 kat body (anak panah biru).Bila emas 875 atau 835 dicampur dgn 916 utk hasilkan brng kemas ini,automatik densimeter akan tolak emas ini 
menjadi emas 835 atau 750.


Kesimpulannya hati hati semasa membeli tak kiralah di kedai emas atau dari pekedai pekedai online.
Anda bayar harga barang kemas pada rate 916 tetapi yang sebenarnya anda telah ditipu. Mungkin ada yang tidak kisah tentang perkara ini kerana kemungkinan pekedai tersebut telah menurun sedikit harga untuk menarik pelanggan, macam orang putih kata "an offer you can't refuse". Tapi bagi yang bercadang untuk membuat perlaburan jangkamasa panjang, adalah tidak digalakkn untuk menyimpan emas yang ketulinannya di bawah 916. Lagipun takkan nak biarkan diri anda tertipu oleh orang yang sama, bila nak tambah koleksi emas lagi betul tak ?

InsyaAllah, dengan izin Allah, emas keluaran Public Gold dan Coldcrest Pavillion dijamin mutu dan ketulinannya.
DIOLAH DARI INFO ASAL OLEH:
HANIZ ZERSTOREN (ADMIN GOLD INVESTOR CLUB)


p/s: Untuk barang kemas berketulinan 999, kalau buat pajak gadai kat Bank Rakyat, mungkin penilai akan turunkan jadi emas 950. saya pernah bertanya pada pegawai tersebut kenapa, dia cakap ini memang kebiasaanya yang dibuat.Wallahua'lam.Mungkin berbeza kat cawangan lain.

Kemudian saya pergi pulak buat arrahnu Agrobank dengan barang kemas yang sama, alhamdulillah, mereka dapat bacaan 999 dan pengiraan marhun dibuat dengan rate 999 juga.





No comments:

Post a Comment