Tuesday, January 11, 2011

Saranan Rasulullah menyimpan emas.

Bismillah
Assalamualaikum!
Selamat Pagi!
Guten Morgen!


Jika orang bertanya mengapa tak simpan duit sahaja di bank?

Saya akan tanya semula, mengapa nak simpan duit sahaja di bank


hehe saya berkata begitu maknanya..saya bukannya tak simpan duit langsung dalam bank....cuma saya lebihkan meyimpan emas dari bentuk wang kertas....simpan duit di dalam bank kerana kita hidup dalam keterpaksaan menggunakan wang kertas untuk urusan jual beli dan kelangsungan hidup di bawah kerajaan yang masih menggunakan sistem wang kertas bersandarkan dollar amerika...




Abu Bakar Ibn Abi Maryam melaporkan bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW telah bersabda

"Akan tiba suatu zaman di mana tiada apa yang bernilai dan boleh digunakan oleh umat manusia. Maka simpanlah dinar dan dirham (untuk digunakan)"


Hadis dari Musnad Imam Ahmad Ibn Hanbal


Jadi cukuplah saya mengatakan,Saya menyimpan emas kerana menyahut saranan Baginda Rasulullah S.A.W.

Sebagai tambahan, anda boleh baca satu artikel menarik tentang sejarah duit kertas di negara sendiri...kerana perperangan, sudah berapa banyak jenis duit kertas pernah digunapakai di negara kita sendiri...

Klik sini:
http://cahayamukmin.blogspot.com/2010/05/akhir-zaman-wang-kertas-vs-emas.html

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment